पछिल्लो

  1. नेपालमा पहिलो विश्वविद्यालय खोल्ने मोहन शमशेरको त्यो घोषणा
  2. त्यो जनसेवा सिनेमा, त्यो न्युरोड
  3. "त्यो बेला काठमाण्डाैका सडकमा प्रशस्तै बाघ छापे ट्याक्सी भेटिन्थे"
  4. २०५० साल श्रावण ४ गते पालुङमा बाढी जाँदा एकै परिवारका ११ सहित कम्तीमा ५६ जनाले ज्यान गुमाए
  5. जय पृथ्वीबहादुर सिंह राष्ट्रिय विभूति घोषित
  6. '५४ वर्षअघिको काठमाडौं किसानको शहर, अहिले कंक्रिटको पहाड'- आर्किटेक्ट वुल्फ ग्याङ कर्न
  7. बाटोमा गाडी कुरेर बसेका जनतालाई लिफ्ट दिने राजा
  8. पचहत्तर वर्षअघिको स्थानीय निर्वाचन
  9. गद्दी बैठक सर्वसाधारणका लागि खुला, के-के हेर्न पाइन्छ ?
  10. नेपाली विद्यार्थी जापान पढ्न गएको १२० वर्ष पूरा
पहलमान लाल बहादुर खाती जो राजा महेन्द्रको अनुरोधमा प्रहरीमा भर्ना भए

पढ्न लाग्ने समय : 17 मिनेट

लोकगायक कुमार बस्नेतलाई जमलस्थित राष्ट्रिय नाचघर जानु नौलो थिएन तर एक दिन उल्कै भयो । उनले नाचघरभित्र एक जना बडेमानको ज्यान भएको मान्छे देखे, तिनको अर्धनग्न शरीरमा तेल घसिएको थियो, पाखुरा नै तिघ्राभन्दा ठूला । तिघ्रा त थामभन्दा मोटा । शरीरमा ‘लाइट फोकस’ गर्दा त आँखै तिरमिराउने । कुमार सम्झन्छन्, “मैले त्यस्तो सुगठिलो ज्यान भएको मान्छे कहिल्यै देखेको थिइनँ । हेरेको हेर्‍यै भएँ ।” जबकि, उनले त्यो मान्छेलाई त्यसअगाडि रेडियो नेपालमा भेटिसकेका थिए तर लुगा लगाएको र ज्यान नफुलाएकाले गर्दा त्यतिविघ्न आकर्षित भएनछन् । 

यो प्रसंगचाहिँ ०२९ सालको । 

मदन तामाङको प्रहरी जवानमा भर्ती हुनासाथ एक नम्बर गण, नक्सालमा पोस्टिङ भयो । त्यहाँ धेरै जवान र अधिकृतहरू थिए । किशोरवय पार गर्दै गरेका तामाङको ध्यान अरूतिर तानिएन, एक जना सई (प्रहरी नायब निरीक्षक)लाई देख्नासाथचाहिँ सातोपुत्लो उड्यो । “सई साब यति अग्लो र हट्टाकट्टा कि प्रहरी होइन, खत्रै पहलमानजस्तो लाग्ने,” तामाङ हाँस्दै सुनाउँछन्, “मधुमेहको समस्या रहेछ । सधैँ रोटी मात्र खानुहुन्थ्यो तैपनि प्रत्येक बिहान जिम गर्नुहुन्थ्यो ।” तामाङको सोचाइ आफैँमा गलत थिएन । किनभने, ती सई साब प्रहरी बन्नुअगावै पहलमानीमा नाम कमाइसकेका थिए, नेपालमा होइन, 

भारतको नयाँ दिल्लीमा । 

बस्नेत र तामाङ जसको ज्यान देखेर तर्सिए, आममान्छे भने उनको गीत सुनेर हुरुक्कै हुन्छन् । पहलमानी अनि प्रहरी सेवाभन्दा फराकिलो र लोभलाग्दो ख्याति चुमेका ती गायक थिए, लालबहादुर खाती । जसले जम्माजम्मी एक दर्जन गीत गाए तर सबै जनजिब्रोमा झुन्डिएका छन् । खातीसँग ‘आकाशैको कालो बादलमा...’मा भाका हालेकी चर्चित गायिका ज्ञानु राणा भन्छिन्, “खाती दाइले जुन गीत गायो, त्यही हिट हुन्थ्यो । किनभने, उहाँ निकै सरल, ग्रामीण भेगमा भिजेका शब्द र भाका रोज्नुहुन्थ्यो । स्वर पनि त्यस्तै सुरिलो थियो ।” त्यति भीमकाय ज्यान र सुमधुर स्वरका धनी खाती हामीमाझ नरहेको २२ वर्ष बित्न लाग्यो । १७ पुस ०५२ मा प्राण त्याग गरेका उनका गीत कालजयी छन् । चाहे ‘बारीको डिलमा ओखर बोट...’ होस् वा ‘ए दिदी पोइ पर्‍यो काले...’, ‘च्यानाकुटु... च्यानाकुटु झ्याइँ गर्ने बाजा...’ हरेक गीत श्रुतिमधुर छन्, ती सुन्दा एउटा छुट्टै माहौल सिर्जना हुन्छ । झ्वाट्ट सुन्दा ध्यान तानिहाल्नु र गुनगुनाउन मन लागिहाल्नु उनका गीतका साझा विशेषता हुन् । त्यसैले त लोकगीतमा खातीको ख्याति उच्च र सम्मानित छ ।

सम्मान त उनले मरेपछि मात्र होइन, बाँचुन्जेल पनि पाए । तर, सम्मान र प्रेमले मात्र कसैको जीवनमा व्यावहारिक सुख दिँदैन । खाती पनि त्यस्तै अभागीमध्ये एक भए, पहलमानीमा कीर्ति राखे, इमानदार प्रहरीको छवि बनाए, कुना–कन्दरा पुगेर गीत संकलन गरे, लेखे, गाए र लाखौँलाखको मन जिते । तर, यी बहुआयामिक व्यक्तित्वको मरण ज्यादै कष्टकर र अप्रिय रह्यो । सुन्दै भक्कानो छुट्छ, खातीको दाहसंस्कार गर्ने दाउरा कलाकारहरूसँग दुई–पाँच रुपियाँ उठाएर किनिएको थियो । जबकि, उनलाई दिल्लीबाट नेपाल बोलाउने अरू कोही नभएर तत्कालीन राजा महेन्द्र थिए । खातीका जेठा छोरा कुमार भन्छन्, “दिल्लीका नामूद कुस्तीबाजलाई जितेर चर्चा कमाएपछि बुबालाई महेन्द्र सरकारले नेपाल बोलाएर प्रहरीमा जागिर दिनुभएको थियो ।” 

राजाको निमन्त्रणामा बोलाउँदा पनि मरण भने त्यति दुर्दान्त रह्यो । किन होला ? यो सवाल अनि पहलमानी र गायनका किस्साहरू पल्टाउँदा उल्लेखनीय के भने उनका दर्जनौँ गीत रेकर्ड भए तर उनका जीवनका कैयन् महत्त्वपूर्ण तथ्यहरू भने कतै रेकर्डमा भेटिन्नन् । न उनका परिवारसँग, न उनका सहपाठीसँग नै । लाग्छ, चौतर्फी बेवास्ताको सिकार भएका स्रष्टा हुन्, खाती ।

सिन्धुपाल्चोकबाट दिल्ली

निकै कमजोर आर्थिक अवस्थाबाट गुज्रेको परिवारमा जन्मिए– खाती, २८ भदौ १९९४ मा । जन्मस्थानचाहिँ, सिन्धुपाल्चोकको ठूलो सिरुवारी । चारमध्ये कान्छा छोरा थिए उनी । खानलाउनै धौ–धौ थियो, के पढ्न पाउनू ? कखरा सिक्नु नै सबथोक भयो उनका लागि । चर्को अभावबाट मुक्ति पाउनकै लागि हुनुपर्छ, १३–१४ वर्षकै उमेरमा घरबाट भागेर दिल्ली पुगे । त्यहाँ उनले चिनेजानेका कोही थिएनन् । त्यति फुच्चे, सीप पनि के हुनू ? त्यो विरानो मुलुकको विरानो सहरमा कति हन्डर खेप्नुपर्‍यो होला ? संघर्षका अनेक छालहरूबाट हुत्तिँदै उनी कुस्तीबाजहरूको सानिध्यतामा पुगे । ज्यान अग्लो त थियो, खाइलाग्दोचाहिँ होइन । पहलमान हुन अजंगको शरीर नभई नहुने । त्यसैले कडा शारीरिक अभ्यास र पोषणले खातीलाई दिल्लीको कुस्ती दुनियाँमा बिस्तारै परिचित गराउँदै लग्यो । 

०१२/१५ तिर त उनी त्यहाँका गिनेचुनेका पहलमान दर्ज भइसकेका थिए । त्यहीताका उनले दुईपटक मिस्टर दिल्लीको उपाधि जितेका थिए । संगीत अध्येता बुलु मुकारुङका अनुसार खातीले साथीभाइसँगको कुराकानीमा मिस्टर दिल्ली जितेको कुरा गर्थे । खातीका बारेमा खोज अनुसन्धानमा समेत सक्रिय मुकारुङ भन्छन्, “भारतीय दूतावासबाट निक्लने जर्नलमा खाती दाइले बडी बिल्डिङ गरेको ठूलो फोटो म आफैँले देखेको थिएँ । त्यहाँ उहाँका बारेमा लेखिएको पनि थियो ।” त्यस्तै, जीवनको उत्तराद्र्धतिरको एक रेडियो अन्तर्वार्तामा खाती स्वयम्ले दुईपटक मिस्टर दिल्ली भएको बताएका थिए । तर, अन्तरमुखी स्वभावका कारण नजिकका सहपाठीसँग समेत उनले दिल्लीको संघर्ष र सफलता खुलस्त सुनाउँदैनथे । 

दिल्लीमा पहलमानीमा प्रसिद्ध भएपछि तत्कालीन राजा महेन्द्रको आग्रहमा उनी नेपाल आए । प्रहरीमा भर्ना हुन राजा र खाती दुवैको चाह मिलेको थियो । तर, यहाँसम्म आइपुग्दा उनी संगीतमा जोडिएको प्रसंग कतै भेटिन्न । जेठा छोरा कुमारका अनुसार प्रहरी सेवा सुरु गरेपछि मात्र खाती गायनमा आकर्षित भएका थिए । र, त्यतिबेलाका हरेक कलाकारझैँ उनको पहिलो खुड्किलो पनि रेडियो नेपाल नै थियो । 


प्रहरी सेवामा लालबहादुर खाती

तीनताका रेडियो नेपालमा जनकवि केशरी धर्मराज थापाले लोकगीत कार्यक्रम चलाउँथे, त्यही कार्यक्रममा गीत गाउने लालसा थियो उनको । राजाले बोलाएको र प्रहरी पनि भएकाले रेडियो नेपालमा उनको पहुँच सहज हुन सक्थ्यो तर उनले कहिल्यै त्यो बाटो अपनाएनन् । के चाहिँ हो भने स्वरभन्दा पहिले शरीरमार्फत अरूलाई आफूतिर आकर्षित गर्थे । किनभने, उनको ज्यान आममान्छेको भन्दा बलिष्ठ त थियो नै, सँगै शरीरका हरेक अंग हल्लाउँथे, जादूूझैँ । जस्तो, जनकवि केशरीलाई पनि सुरुमा उनले शारीरिक कौशल देखाएर प्रभावित पारेको थापाकी छोरी ज्ञानु राणा बताउँछिन् । “हाम्रो घरमा आएर खाती दाइले मसल देखाएपछि त बुबा दंगै पर्नुभयो । त्यतिबेला त्यस्तो शरीर कहाँ देख्न पाउनू र ?” खातीको गायनको सुरुआतबाटै नजिक रहेकी राणा सुनाउँछिन्, “खाती दाइचाहिँ मेरो बुबाको फ्यान हुनुहुँदो रहेछ । उहाँले बुबासँग धेरै सिक्नुभयो ।” 

खातीले ०२२/२३ सालतिर रेडियो नेपालले आयोजना गरेको राष्ट्रव्यापी लोकगीत प्रतियोगितामा भाग लिएका थिए, जसको निर्णायकमध्येका एक थिए लोकगायक कुमार बस्नेत । उनका अनुसार त्यतिबेला खातीले ‘तिमी कालो रेलको धूवाँले...’ गीत गाएका थिए । प्रतियोगितामा यो गीत उत्कृष्ट त हुन सकेन तर पछि उनलाई जनमानसमा सुपरिचित गराउने गीत बन्यो । सम्भवत: खातीको पहिलो रेकर्डेड गीत यही हो । त्यतिबेला थापाको कार्यक्रममा गाएको एक पैसा पाइँदैनथ्यो । रेडियो नेपालमा ‘कन्ट्रयाक’ भयो भनेचाहिँ प्रतिगीत सात रुपियाँ पाइन्थ्यो । तर, खातीजस्ता भर्खरै आएका गायकले पारिश्रमिक पाउने कुरा भएन । त्यसैले उनका अधिकांश गीत सित्तैँमा रेकर्ड भएका छन् । चाहे ती जतिसुकै प्रसिद्ध किन नहुन् । 

बस्नेतका अनुसार ठाडो भाकामा खाती निकै पोख्त थिए, स्वर पनि सुरिलो । शब्द त झन् तौलिएर मात्र रोज्ने । धेरैले ख्याल नगरेको अर्को रोचक तथ्यचाहिँ खातीले कहिल्यै अरूको शब्द र संकलन/संगीतमा गाएनन् । हरेक गीतमा उनकै शब्द र संकलन हुन्थ्यो । राणाका अलावा उनले तीर्थकुमारी र तारा थापासँग युगल गीत गाएका छन् । सायद आफैँ श्याम वर्ण भएर होला, उनका गीतमा ‘काले’ वा ‘कालो’ शब्द धेरै प्रयोग हुन्थ्यो । ‘तिमी कालो रेलको धूवाँले...’, ‘ए दिदी पोइ पर्‍यो काले...’, ‘लाले काले दुवै हुँ म...’, ‘आकाशमै कालो बादल...’ आदि–आदि । 

गीत रेकर्ड गर्दा रमाइलो बानी थियो उनको । त्यतिबेला स्टुडियो छिरेपछि नीलो बत्ती बल्थ्यो, जसको संकेत हुन्थ्यो, गाउनका लागि तयार हुनु । अनि, रातो बत्ती बलेपछि चाहिँ गाउनु पथ्र्यो । खाती भन्ने गर्थे, ‘मलाई यो संसारमा अरू केहीसँग डर लाग्दैन तर रातो बत्ती बलेपछि होस–हवास् उड्छ ।’ मुकारुङ भन्छन्, “यही भनाइले खाती दाइ संगीतप्रति कति गम्भीर र संवेदनशील हुनुहुन्थ्यो भन्ने देखाउँछ ।” 

यता, उनको सुमधुर गायनले लोकप्रियता कमाइरहेको थियो । उता, प्रहरी सेवामा उनको इमानदारी र पहलमानीका अनेक कथाले चिनारी अझ मजबुत र फराकिलो बनाइरहेको थियो । उनी कति बलिया भने लरी (आजकलको ट्रकजस्तो) एक्लै धकेल्न सक्थे । तिनताका त्रिचन्द्र कलेजबाट सिंहदरबार सामान ओसार्न शिक्षा मन्त्रालयले लरी दिएको थियो । त्यसलाई पछाडिबाट धक्का नदिई मरिगए स्टार्ट नहुने । तर, कसैले आँट गर्दैनथे । खातीका लागि भने लरी धकेल्ने ड्युटीजस्तै थियो । लरी हाँक्ने ड्राइभर पनि चानचुने थिएनन् । उनी थिए, थाहा आन्दोलनका प्रणेता रूपचन्द्र विष्ट । 



प्रहरी सेवामा पनि उनको छवि स्वाभिमानी र निर्भीक थियो । मुख्य कुरा त उनको ज्यान ठूलो र अग्लो भएकाले जोकोही डराउँथे । तत्कालीन प्रहरी संयन्त्रले उनको यही क्षमताको प्रचुर फाइदा लिएको थियो । जस्तो : बझाङ, रोल्पा, रुकुम, डडेल्धुराजस्ता दुर्गम भेगमा प्रहरी चौकी स्थापना गर्न उनको ठूलो भूमिका छ । बझाङ जाँदा त उनले गीत पनि लेखे, ‘बझाङको डाँडा...’ । खासमा जागिरका सिलसिलामा गाउँ–गाउँ घुम्दा उनले स्थानीय भाका र गीत संकलन गर्न पनि पाए । 

पीडाका पदचापहरू

गायन र पहलमानीबाट नाम त कमाएका थिए तर दाम फिटिक्कै थिएन । प्रहरीको जागिरबाट आउने तलबले त्यति ठूलो परिवार पाल्नै मुस्किल हुन्थ्यो । मधुमेह र उच्च रक्तचापको समस्या त छँदै थियो, बिस्तारै आँखाको दृष्टि कमजोर भयो । तर, कसैको साथ पाएनन् । अनि, उनका केही सहकर्मीले ‘बरू दिल्लीमै बसेको भए हुन्थ्यो’सम्म भने । तर पनि उनमा रक्तिभर पश्चात्ताप थिएन । बरू गीतबाटै जवाफ दिए :

लाले काले दुवै हुँ म

नेपालको पाले 

म त आफ्नै देशको पाले । 

प्रहरी सेवा र देशप्रति यति अगाध स्नेह थियो तर आफूभन्दा सिनियरले आँखाको कमजोरीलाई लिएर खिसी गर्न थालेपछि सह्य भएन र जागिर छाड्ने निधो गरे । उनले ०३९ मा स्वैच्छिक अवकाश लिए, जतिबेला डीबी लामा प्रहरी महानिरीक्षक थिए । माइली छोरी ईश्वरी प्रधान सम्झिन्छन्, “रिटायर्ड हुने दिन पनि बुबाले राजारानीका अगाडि पहलमानी देखाउनु भएको थियो । उमेर हँदाहुँदै छोड्नु पर्दा पनि दु:खी हुनुहुन्थेन ।” 

अवकाशपछिको जीवन त झन् कष्टकर हुन थाल्यो । सन्तानबाट पनि पर्याप्त साथ पाएनन् । मुख्य कुरा त पोषणयुक्त खानेकुराको सन्तुलन नमिल्दा शरीर सुक्दै गयो । नजिकका साथी र परिवारजनका अनुसार रक्सी पिएर बाहिर कहिल्यै नहिँडे पनि बिस्तारै हरेक साँझ रक्सी नभई ननिदाउने अवस्थामा पुगे । कमाइ नभएकाले उनलाई निराशाले पनि गाँज्दै लग्यो । उनको संगत पाएका संगीतकार मुकारुङ भन्छन्, “उहाँजत्तिको चर्चित व्यक्तिले बक्सिस लिन खोजेको भए ठूलै सम्पत्ति पाउनुहुन्थ्यो तर त्यतातिर उहाँको कहिल्यै दिल गएन । जति दु:ख भए पनि आफ्नै पौरखमा रमाउने स्वभाव थियो ।”

के झोक चलेछ कुन्नि, खाती ०४३ सालमा राष्ट्रिय पञ्चायत सदस्यको उम्मेदवार बने, काठमाडौँबाट । चुनाव चिह्न थियो, मन्दिर । पहलमान, प्रहरी सेवा अनि गायनबाट कमाएको प्रसिद्धिले चुनाव जितिन्छ भन्ने आशा थियो उनको । ट्रक र जिप भाडामा लिने, ट्रकमा कार्यकर्ता राख्ने, जिपमा आफू बस्ने । अनि, भाषण दिने, गीत सुनाउने, पहलमानी देखाउने योजना सुनाउँथे साथीहरूसँग । प्रचारप्रसारमा सघाउन ओमविक्रम विष्टलगायतका त्यतिबेला चर्चामा रहेका कलाकारसँग भनिसकेका थिए । तर, खानै धौधौको अवस्थामा पुगेका खातीले ट्रक र जिप भाडामा लिने पैसा कहाँबाट ल्याउनू ? पछि ट्रयाक्टरबाटै काम चलाए । ट्रयाक्टरको बीचमा सानो मन्दिर थियो, त्यही देखाएर मत माग्थे । जबकि, त्यही चुनावमा पद्मरत्न तुलाधार, विमलमान सिंह, जोगमेहर श्रेष्ठ, नानीमैया दाहालजस्ता घघडान उठेका थिए । खातीको लज्जास्पद हार भयो । त्यतिबेला तुलाधर र सिंह विजयी भए । 

समयले उनलाई अझ रापमा धकेल्दै थियो । कतिसम्म भने स्कुल–कलेज पुगेर पहलमानी देखाउँदै दुई–चार रुपियाँ जम्मा गर्नुपर्ने अवस्था आयो । त्यति सुपरिचित गायक चटकेजसरी शरीरको अंग हल्लाउँदै हिँड्नुपर्दा मनमा कति चोट परेको हुँदो हो ? त्यतिबेला त उनको ज्यान पनि पहिलेजस्तो गठिलो थिएन । गायनबाट त उनले कहिल्यै पैसा नपाएको परिवारजन बताउँछन् । रेडियो नेपालमा उनको गीत त बज्थ्यो तर कसैले वास्ता गर्दैनथे । त्यति हृष्टपुष्ट मान्छे ५५ वर्ष नपुग्दै घरमै थलिन पुगे । कान्छी छोरी असारी श्रेष्ठ गहभरि आँसु पार्दै भन्छिन्, “समयमै उपचार गर्न सकेको भए बुबा त्यति छिट्टै थला पर्नुहुन्नथ्यो । तर, खाना त राम्रो थिएन, कहाँबाट औषधि पाउनू ?” तीन वर्ष त घरमै ओछ्यानको ओछ्यानै भए । 

०५२ को तिहार त्यसरी नै झिलमिल–झिलमिल भयो, जति अरू बेला हुन्थ्यो तर खातीको जीवनको प्रकाश भने त्यहीँबाट धिपधिपाउन थाल्यो । मधुमेह र प्रेसरले गर्दा खानामा धेरै सजग हुनुपथ्र्यो तर तिहारमा चिल्लो–पिरो खाए, रसपान पनि भइहाल्यो । के निहँु पाउँ भनेर बसेको शरीरलाई पुगिहाल्यो, तिहारको रौनक सकिन नपाउँदै उनी घरमा बोल्दाबोल्दै ढले । तत्काल कालीमाटीबाट वीर अस्पताल पुर्‍याइयो । उनलाई त पक्षघात भएछ, एक पाखो शरीर त मरेतुल्य । दुई महिना अस्पतालमै बास भयो । परिणाम, त्यति अजंगको ज्यान मकैको ढोँडजस्तो भयो । त्यति सुमधुर स्वर, पूरै सुक्यो । आँखा ठ्याम्मै बन्द । भएको पैसा सकियो तर खातीको रोग बीसको उन्नाइस भएन । 

र, १७ पुसको दिन उनले अन्तिम स्वास लिए । 

तर, नियतिको खेल कस्तो भने मरेपछि पनि उनको शरीरले सुख पाएन । किनभने, उपचार गरेको पैसा ‘क्लियर’ नभएकाले अस्पतालले लास उठाउन दिएन । वासुदेव मुनाल, धर्मराज थापा, ज्ञानु राणालगायतका कलाकारले पैसा उठाए, लास बोकेर घाटसम्म लगे र जलाए । तर, त्यतिबेला खातीको लास मात्र जलेन, बहुआयामिक र देशभक्त स्रष्टाप्रतिको राज्यको तीतो व्यवहार पनि सँगै जल्यो । राणा भावुक हुन्छिन्, “आज हामी खाती दाइको गीत सुनेर रमाउँछौँ तर उहाँको जीवनचाहिँ पलपल रोएर बित्यो । दाहसंस्कार गर्ने दाउरा किन्नसमेत चन्दा उठाउनु पर्‍यो । यस्ता कैयन् खातीहरू छन् हामीकहाँ ।” 

सायद यस्तै हुनु रहेछ र पो, उनले पहिल्यै गाएका थिए : 

ढुंगे बगर माया ढुंगे बगर

माया छँदैछ हल्ला नगर 

जाँदैछु म यहाँबाट

फर्केर आउँदिनँ । 

सन्दर्भ सामाग्री
नेपाल साप्ताहिक, २२ श्रावण २०७४ आइतबार
गोकर्ण गाैतम
सामाजीक सञ्जाल

 

धेरै पढिएको

  1. सेतो दरबारमा आगलागीः नेपालमा दमकल भित्रियो, अत्तर फुटेर बग्दा वासनाले तीनै सहर मगमगायो
  2. २०४४ साल फागुन २९ गते दशरथ रंगशालामा भागदाैडमा परि ७१ जना खेलप्रेमीले ज्यान गुमाए
  3. "बानेश्वर क्षेत्रको बाटोमा गाडी देख्न पाउँदा निकै रमाइलो हुन्थ्यो"- श्रीहरि अर्याल
  4. चन्द्रज्योति विद्युत गृह उद्घाटनका अवसरमा श्री ३ चन्द्रशमशेरले दिएको 'स्पीच'
  5. स्याल कराउने ताहाचलमा सेतो सोल्टी होटल
  6. नेपालको पहिलो सिनेमा घर, 'फस्ट सो' हेर्ने सधैं राजा
  7. यस्तो थियो नेपालले किनेको पहिलो पानी जहाज
  8. पिचमा घोडा कुदाउँदा चिप्लिएर लड्ला भनि न्यूरोडको सडक आधा ग्राभ्रेल बनाइयो
  9. नेपालकै पहिलो बिजुली बत्ति बलेको घर
  10. हिटलरले जुद्धशमशेरलाई दिएको ऐतिहासिक मोटर